Select Page

Archiefverhuizing

Een archiefverhuizing is niet “zomaar een verhuizing van wat dossiers”. Er komt veel zorgvuldigheid bij kijken. Vanzelfsprekend moet het archief wel op orde blijven en daarbij komt nog de vertrouwelijkheid van de dossiers. Denk dan bijvoorbeeld aan de verhuizing van een advocaat of huisarts. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat deze vertrouwelijke gegevens op straat komen te liggen. Veiligheid is dus een belangrijk punt bij een archiefverhuizing. Een verhuisbedrijf gespecialiseerd in archiefverhuizing kan helpen om de verhuizing zo structureel en strategisch te laten verlopen, waarbij ook de vertrouwelijkheid van de gegevens niet uit het oog wordt verloren. Heeft u plannen om uw archief te verhuizen? Lees dan hieronder alles wat u moet weten over een archiefverhuizing en hoe u het beste verhuisbedrijf voor uw archiefverhuizing kunt vinden. 

 

Waarom een specialist inhuren?

Wij snappen heel goed dat u zichzelf deze vraag stelt. “Verhuizen is toch verhuizen?” zult u zich misschien afvragen. Natuurlijk zijn er zeker veel overeenkomsten met een “gewone” verhuizing, maar toch zijn er ook een aantal redenen waarom u dit toch beter aan een gespecialiseerd verhuisbedrijf over kunt laten. Wij noemen u een aantal van de belangrijkste:

Ervaring: een ervaren archief verhuizer weet precies wat hij moet doen om ervoor te zorgen dat uw archief op een veilige manier wordt verhuisd. Het klinkt heel vanzelfsprekend, maar een archief moet, om zijn functie te behouden, wel op volgorde worden verhuisd en bovendien moet er zeer zorgvuldig met de vertrouwelijkheid van uw archief omgegaan worden. Een ervaren verhuizer van archieven weet dit als geen ander en handelt hier ook naar. 

Discretie: archieven bevatten vaak gevoelige gegevens die niet mogen kwijtraken of uitlekken. Een archief verhuizer pakt daarom, onder uw toeziend oog, deze gegevens in een doos. Vervolgens wordt de doos verzegeld. Op deze manier bent u ervan verzekerd dat niemand, ook de verhuizers niet, uw vertrouwelijke informatie heeft kunnen inkijken tijdens de verhuizing. 

Hulpmiddelen: om een archief zo structureel mogelijk te kunnen inpakken en weer uitladen kunnen bepaalde hulpmiddelen goed van pas komen. Denkt u dan bijvoorbeeld aan speciale meterbakken waar de inhoud van een lade uit een archiefkast precies in past. Een verhuisbedrijf dat gespecialiseerd is in archief verhuizingen beschikt vrijwel altijd wel over deze en andere hulpmiddelen. 

Wat kan een archief verhuizer nog meer voor u doen?

Een gespecialiseerd archief verhuizer kan u nog meer diensten verlenen die bij een standaard verhuisbedrijf meestal niet mogelijk zijn. Zo kunnen zij u bijvoorbeeld de volgende extra diensten aanbieden:

Archiefvernietiging: de archief verhuizer kan uw archief (gedeeltelijk) voor u vernietigen, met of zonder certificaat 

Archief opslagservice: uw archief wordt opgeslagen in geacclimatiseerde, beveiligde ruimtes. U heeft altijd toegang tot uw archief 

Beveiligd transport: uw papieren worden in beveiligde wagens vervoerd 

 

Waar vindt u een goede verhuizer voor uw archief?

Het is om verschillende redenen erg belangrijk dat uw archief zorgvuldig en op professionele wijze wordt verhuisd. Het is daarom verstandig om goed de tijd te nemen bij het zoeken van een verhuisbedrijf. Met onderstaand stappenplan helpen wij u graag een eind op weg bij het vinden van het verhuisbedrijf met de beste prijs/kwaliteitverhouding:

Marktoriëntatie: Zoek uit welke verhuisbedrijven er in uw buurt ook gespecialiseerd zijn in archief verhuizingen en selecteer de 6 bedrijven die u het meest aanspreken. U hoeft in dit stadium van uw zoektocht nog niet echt in detail te treden over uw archief. Door oppervlakkig contact krijgt u al gauw in de gaten met wat voor bedrijf u te maken heeft. 

Offertes opvragen: Benader de 6 door u geselecteerde bedrijven en vraag of zij een offerte voor u willen maken. Waarschijnlijk zal het verhuisbedrijf met u een afspraak willen maken om uw archief te bekijken en uw wensen te bespreken. Aan de hand van dit gesprek zal het verhuisbedrijf een offerte voor u opmaken. 

Criteria bepalen: Als u alle offertes in huis heeft kan het vergelijken gaan beginnen. Dat vergelijken gaat een stuk makkelijker als u voor uzelf een aantal eisen opstelt waar het verhuisbedrijf voor u aan moet voldoen. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat het bedrijf eruit moet springen op het gebied van veiligheid of juist op de snelheid waarmee zij een verhuizing van een archief kunnen doen. 

Prijs vergelijken: Als u een selectie heeft gemaakt van verhuisbedrijven die voldoen aan uw wensen kunt u beginnen aan het vergelijken van de prijzen van die betreffende bedrijven. Zo verzekert u zichzelf ervan dat u niet alleen de voordeligste, maar ook de beste verhuizer voor uw verhuisklus inhuurt. 

Plannen van de verhuizing: Als u het beste verhuisbedrijf voor het verhuizen van uw archief gevonden heeft accepteert u deze offerte. Het verhuisbedrijf zal dan spoedig contact met u opnemen om uw archiefverhuizing in te plannen. 

 

Offertes vergelijken

Het vergelijken van offertes is onmisbaar in het proces om het beste verhuisbedrijf voor uw archiefverhuizing te vinden. Op onze website kunt u eenvoudig offertes aanvragen van betrouwbare verhuisbedrijven bij u in de regio. Het enige wat u daarvoor hoeft te doen is uw verhuisklus omschrijven en uw postcode invullen. De offertes worden dan automatisch naar u toegestuurd. Deze service bieden wij u geheel gratis en vrijblijvend aan.