Selecteer een pagina

Verhuisinventarisatie


Verhuizen is voor veel mensen een stressvolle gebeurtenis. Hoe dichterbij de verhuisdag komt, hoe meer men zich druk gaat maken of alles wel soepel zal gaan verlopen. Het maken van een simpele verhuisinventarisatie kan u enorm helpen bij het houden van het overzicht. Het gevoel dat u alles onder controle heeft zal u al een heleboel stress schelen.

 

Het inpakken van uw spullen


Natuurlijk zitten er veel voordelen aan het inpakken van uw spullen in verhuisdozen. U kunt de verhuisdozen bijvoorbeeld gemakkelijk op elkaar stapelen omdat ze allemaal hetzelfde formaat hebben. Daarnaast heeft elke verhuisdoos voldoende ruimte waarop u kunt schrijven wat er allemaal in de doos zit. Als u de verhuisdozen per kamer bij elkaar zet en laat verhuizen, zorgt het aanduiden van de inhoud op de verhuisdoos dat u alles ook weer snel op zijn plaats heeft in uw nieuwe huis.

Hoewel verhuisdozen zoals gezegd dus erg praktisch zijn om uw spullen in in te pakken, is het niet per se noodzakelijk. Verhuisdozen zijn handig, maar ze kosten ook geld. U kunt er ook voor kiezen om ( een deel van) uw spullen in te pakken in bananendozen. Deze dozen doen qua stevigheid en grootte zeker niet onder voor een verhuisdoos. Zet er twee op elkaar en u heeft de perfecte doos om uw spullen veilig en goed beschermd in in te pakken en vervoeren. 

Het is wel erg belangrijk dat u kwetsbare/ breekbare spullen extra goed ingepakt heeft voordat u ze in een doos stopt. Doet u dit niet, dan loopt u het risico dat deze spullen sneuvelen tijdens de verhuizing. Kies ook voor het inpakken van uw kwetsbare spullen voor een zo efficiënt mogelijke manier. Zo is het bijvoorbeeld het handigst om uw serviesgoed in te pakken in uw theedoeken. Uw serviesgoed komt dan veilig over naar uw nieuwe huis en u heeft direct al uw keukenspullen op de juiste plek. Voor breekbare spullen in de badkamer kunt u het beste uw badhanddoeken gebruiken. Door slim in te pakken bespaart u een hoop tijd als u straks alles weer uit moet gaan pakken.

 

 

Bubbelfolie


Heeft u veel breekbare spullen en wilt u er zeker van zijn dat al deze spullen heelhuids aankomen in uw nieuwe huis? Dan kunt u ook kiezen voor een meer professionele aanpak. De meeste verhuisbedrijven gebruiken bubbelfolie om spullen van hun klanten mee in te pakken. Dit bubbelfolie is ook gewoon online verkrijgbaar. U kunt dus eenvoudigweg zelf een aantal rollen bubbelfolie bestellen om uw spullen mee in te pakken. Dit is wel een extra investering, maar u weet dan in elk geval wel zeker dat uw waardevolle spullen goed beschermd zijn gedurende de verhuizing.

 

Vraag offertes op


De tarieven van verhuisbedrijven kunnen nogal uiteenlopen. Zorg daarom dat u goed voorbereid de prijsonderhandelingen ingaat. Hier komen wij later nog op terug.

 

Maak een spreadsheet


We noemden het al eerder: Het bewaren van het overzicht is essentieel voor een soepel verloop van uw verhuizing. Omdat uw hoofd waarschijnlijk toch al overloopt van alles wat u moet regelen voor de verhuizing is het het handigst als u een spreadsheet maakt met alle to do-dingen. Ook kunt u in een spreadsheet vastleggen wat u per ruimte aan meubels en andere inboedel heeft staan. Aan de hand van deze spreadsheet is het vervolgens ook handig om per ruimte de waarde van de meubels en inboedel vast te leggen en deze waarden uiteindelijk bij elkaar op te tellen. Deze totale waarde van uw inboedel is met name erg handig om te weten als u ervoor kiest om een verhuisbedrijf in te schakelen. Mocht er dan onverhoopt iets mislopen tijdens de verhuizing dan kunt u het verhuisbedrijf aansprakelijk stellen voor de schade. Over de waarde van uw inboedel hoeft dan weinig discussie meer te ontstaan, omdat u deze zelf al had vastgelegd.

 

Sorteer de dozen per ruimte


De dozen gaan bij uw oude woning zo de verhuiswagen in en belanden na het uitladen van de verhuiswagen bij uw nieuwe woning automatisch weer op de juiste plek in huis. Binnen een mum van tijd heeft u zo alles uitgepakt en is uw huis weer helemaal op orde.

Helaas is bovenstaand scenario een mooi voorbeeld van een hypothetische verhuizing. In de praktijk komt het er echter vaak op neer dat men aan het eind van de verhuizing stuit op een grote stapel verhuisdozen in de hoek van de woonkamer waarvan niemand meer weet in welke ruimte van het huis deze verhuisdozen nu eigenlijk thuishoren. 

Door de verhuizing goed voor te bereiden kunt u ervoor zorgen dat u niet in een dergelijke situatie belandt. Het schrijfvlak op een verhuisdoos zit daar niet voor niets. Maak hier per verhuisdoos gebruik van door op te schrijven wat de inhoud van de doos precies is en in welke ruimte deze doos moet komen te staan. Zo maakt u het de verhuizers een stuk makkelijker. Als u bovendien ook nog de waarde per doos berekent en deze op de verhuisdoos vermeldt, weet u exact wat u aan eventuele schade zou mogen claimen bij het verhuisbedrijf.

 

 

Bewaar alle bonnen


Om een eventuele tijdens de verhuizing opgelopen schade te kunnen verhalen op het verhuisbedrijf is het aan te raden om ervoor te zorgen dat u zoveel mogelijk bonnen voorhanden heeft. Gooi deze dus nooit weg. Dit geldt zeker voor al uw geluidsapparatuur. Van waardevolle spullen waarvan u geen bon heeft, bijvoorbeeld omdat u ze geërfd of cadeau gekregen heeft, kunt u eventueel een taxatierapport laten opmaken. 

 

 

Maak foto’s in uw oude woning


Leg uw meubels en andere spullen die u dierbaar zijn vast met uw fotocamera. Dit voorkomt een ellenlange discussie in het geval van een schade achteraf. U kunt door middel van uw foto’s dan namelijk eenvoudig aantonen dat die kras in uw eikenhouten tafel daar toch echt nog niet zat voordat deze door de verhuizers in de verhuiswagen werd geladen, ondanks de beweringen van het verhuisbedrijf. 

Maak ook een foto van uw totale inboedel. Mocht onverhoopt tijdens de verhuizing uw gehele inboedel verloren gaan, dan kan de foto helpen bij het vaststellen van de hoogte van een schadeclaim.

 

 

Informeer naar het eigen risico


Informeer altijd vooraf bij het verhuisbedrijf naar het eigen risico bij schade. Dit eigen risico kan namelijk soms wel oplopen tot 750 Euro. Dit is natuurlijk niet iets waar u op zit te wachten na afloop van uw verhuizing. Het eigen risico is opgenomen in de Algemene Voorwaarden van het verhuisbedrijf. Lees deze dus aandachtig door en neem deze informatie mee bij het maken van uw keuze voor een verhuisbedrijf. Als u kiest voor een Erkende Verhuizer kunt u er overigens wel vanuit gaan dat er geen (hoog) eigen risico gehanteerd wordt in geval van een schadeclaim.

 

 

Win voldoende informatie in en vergelijk


Informeer altijd eerst goed naar de prijzen en voorwaarden van een verhuisbedrijf. Hier kunnen grote verschillen in zitten en u wilt natuurlijk wel dat het verhuisbedrijf met de beste prijzen en gunstigste voorwaarden uw verhuizing voor u uit gaat voeren. Via de button op onze website kunt u eenvoudig offertes aanvragen van meerdere betrouwbare verhuisbedrijven bij u in de buurt. Door deze offertes vervolgens goed te vergelijken op prijs/kwaliteitverhouding, voorwaarden en garantie kunt u hier veel voordeel mee behalen. U bespaart hierdoor namelijk al gauw tot wel 30% op de kosten van uw verhuizing. Het geld dat u hiermee bespaart kunt u vast wel aan leukere dingen besteden… Aan die mooie design hanglamp die eigenlijk buiten budget viel bijvoorbeeld!