Selecteer een pagina

Borg bij betalingsachterstand

Het voldoen aan hun vaste,financiële verplichtingen is voor sommige mensen een lastige opgave. Soms leidt dit uiteindelijk zelfs tot een betalingsachterstand. Deze betalingsachterstand is vaak maar moeilijk in te lopen en men ondervindt daardoor ook problemen bij bijvoorbeeld het overstappen naar een andere energieleverancier. Om niet het risico te lopen dat ook hun nota’s niet zullen worden voldaan, zal u in dat geval namelijk vrijwel altijd gevraagd worden om een waarborgsom. De hoogte van deze waarborgsom kan variëren, maar kan soms wel oplopen tot E1.000,00. Wilt u bij uw nieuwe energieleverancier niet direct tegen zulke nare verrassingen aanlopen? Lees dan onderstaande informatie over het opgelegd krijgen van een eventuele waarborgsom bij een betalingsachterstand goed door!

 

Wanneer een borg betalen als (potentiële) wanbetaler?

De meeste energieleveranciers hebben een contract afgesloten met een speciaal onderzoeksbureau. Dit onderzoeksbureau is er in gespecialiseerd om (potentiële) wanbetalers te herkennen. Als dit onderzoeksbureau aangeeft in u een (potentiële) wanbetaler te zien, dan kunt u er op rekenen dat de energieleverancier ervoor zal kiezen om bij u om een waarborgsom te vragen. Er is geen vooraf vastgestelde waarborgsom, hierin kunnen grote verschillen zitten per energieleverancier en zelfs per potentiële klant. Houd hier dus altijd rekening mee als u over wilt stappen naar een nieuwe energieleverancier.

Vroeger waren de energieleveranciers een stuk vrijer in het bepalen van de hoogte van de waarborgsom dan tegenwoordig. Per 1 april 2017 zijn de regels hieromtrent namelijk behoorlijk aangescherpt, nadat diverse consumentenorganisaties hier felle kritiek op hadden geuit. Deze kritiek was overigens niet geheel onterecht. Het is namelijk niet bepaald realistisch om van mensen die al kampen met een betalingsachterstand een waarborgsom van soms wel E1.000,00 te eisen, alvorens ze te willen voorzien van gas en/of stroom. Om die reden worden er tegenwoordig veel lagere waarborgsommen gevraagd van gemiddeld E300,00 a E400,00. Dat is natuurlijk nog steeds een hoop geld voor iemand met een krappe beurs, maar in ieder geval wel een stuk betaalbaarder. Een andere verbetering voor de consument is dat de energieleverancier nu enkel nog een waarborgsom mag vragen als er in het verleden aantoonbaar sprake is geweest van een significante betalingsachterstand en/of er gegronde reden is om aan te nemen dat de afnemer daadwerkelijk een risico op wanbetaling met zich meebrengt.

 

Waarborgsom betalen bij overstap nieuwe leverancier

In verschillende situaties kan u gevraagd worden om eerst een waarborgsom te betalen. Wij hebben deze situaties voor u op een rijtje gezet:

  • Uw huidige energieleverancier kan u om een waarborgsom vragen als u een grote betalingsachterstand bij hen hebt opgebouwd.
  • Een nieuwe energieleverancier kan u om een waarborgsom vragen als u (in het verleden) een betalingsachterstand hebt gehad, met name bij uw vorige energieleverancier.

 

Wilt u overstappen naar een nieuwe energieleverancier en vermoedt u dat u om een waarborgsom gevraagd gaat worden? Dan kunt u de diverse energieleveranciers vergelijken op de hoogte van deze waarborgsom. Let op: het is niet gezegd dat dit dan ook de goedkoopste energieleverancier is voor het afnemen van uw energie.

Houd hier dus rekening mee bij het vergelijken van de verschillende energieleveranciers.

 

Waarborgsom bij een spoedaanvraag

Een situatie waarbij u nagenoeg altijd te maken zult krijgen met een waarborgsom is wanneer u een spoedaanvraag doet. Dit komt doordat er bij een spoedaanvraag bijna altijd sprake is van een dreigende afsluiting bij de oude energieleverancier. Afsluiting door een energieleverancier gebeurt vrijwel alleen in het geval van een grote betalingsachterstand. Energieleveranciers kiezen daarom soms liever eieren voor hun geld en besluiten dan om een bepaalde spoedaanvraag helemaal niet in behandeling te nemen en deze op voorhand al te weigeren. Dit is voor u als consument erg vervelend, maar dus wel iets om rekening mee te houden als u reeds afgesloten bent bij uw oude energieleverancier en zo snel mogelijk weer wilt worden aangesloten bij een nieuwe energieleverancier.

 

Het voorkomen van borg bij een betalingsachterstand

Dat het voor de consument vervelend is om geconfronteerd te worden met een te betalen waarborgsom behoeft verder geen uitleg. Daar staat tegenover dat het ook voor de energieleverancier niet fijn is om wanbetalers in haar klantenbestand te hebben. Als de betalingsachterstand dusdanig is opgelopen dat de energieleverancier zich genoodzaakt voelt om u een waarborgsom in rekening te brengen, wordt u geconfronteerd met nog eens extra hoge kosten die vaak direct voldaan moeten worden om uw energielevering niet in gevaar te brengen. Het is dan ook sterk aan te raden om deze situatie ten alle tijden te proberen te voorkomen. Dit doet u door uw facturen netjes op tijd te betalen. Bij een kleine betalingsachterstand wil een energieleverancier best schappelijk zijn en bijvoorbeeld een betalingsregeling voor deze achterstand treffen. Is het niet betalen van de factuur echter een maandelijks terugkerend probleem, dan loopt u wel een groot risico dat dit vervelende consequenties zal hebben. Om te zorgen dat de maandelijkse betaling van uw facturen goed verloopt is het dan ook aan te raden om te kiezen voor een automatische incasso door de energieleverancier.