Bibliotheekverhuizing
Het verhuizen van een volledige bibliotheek lijkt misschien heel makkelijk, maar is dat zeker niet. De meeste standaard verhuisbedrijven hebben hier weinig ervaring mee. Daarom is het verstandiger om een specialistische verhuizer in te schakelen voor uw bibliotheekverhuizing. Naast dat het verhuisbedrijf de bibliotheekverhuizing op een soepele manier voor u uitvoert, kan een specialistisch verhuisbedrijf u nog een aantal handige extra diensten aanbieden. Lees hieronder alle benodigde informatie voor het verhuizen van een bibliotheek.
Waarom kiezen voor een specialist?
De kosten voor een specialistische bibliotheekverhuizing liggen vaak hoger dan wanneer u hier een standaard verhuisbedrijf voor inschakelt. Toch zijn deze extra kosten zeker geen weggegooid geld. De werkwijze en ervaring komt uw bibliotheekverhuizing zeer ten goede. Wij leggen u hieronder uit waarom:
Structureel: Een zeer belangrijk aandachtspunt bij een bibliotheekverhuizing is natuurlijk dat de structuur van uw bibliotheek bewaard blijft. U wilt tenslotte na uw verhuizing niet nog weken of misschien zelfs wel maanden werk hebben aan het weer op de juiste plek op de plank krijgen van uw boeken. Een gespecialiseerde bibliotheek verhuizer weet precies hoe hij uw boekencollectie op zo’n manier moet inpakken dat deze op de nieuwe locatie na het uitpakken meteen op de juiste plaats teruggezet kan worden.
Snel: Een ander belangrijk punt is dat de verhuizing in rap tempo moet gebeuren. De bibliotheek moet hier namelijk tijdelijk voor gesloten worden. De tijd dat de bibliotheek in verband met de verhuizing gesloten moet blijven, moet bij voorkeur zo beperkt mogelijk gehouden worden. Het is bij een gespecialiseerde bibliotheek verhuizer om die reden vaak ook mogelijk om de verhuizing in de avonduren of in het weekend te laten plaatsvinden. Hier wordt dan uiteraard wel een toeslag voor berekend.
Correct: Een bibliotheekverhuizing moet wel op een respectvolle manier gebeuren. Uw boeken zijn u dierbaar en u wilt deze uiteraard wel heelhuids over hebben naar de nieuwe locatie. Dit betekent o.a. dat er gebruik gemaakt moet worden van de juiste hulpmiddelen, de boeken met beleid dienen te worden ingepakt, de kratten niet te zwaar mogen worden geladen en dat deze kratten probleemloos trappen op en af kunnen worden vervoerd zonder daarbij schade aan te richten.
Overige mogelijkheden
Een goede bibliotheek verhuizer zal u, behalve bovengenoemde service, ook andere diensten kunnen aanbieden. Dit is lang niet altijd het geval bij een standaard verhuisbedrijf. Zo kunt u bijvoorbeeld vragen om een verhuismanager. U heeft dan één vast, toegewijd aanspreekpunt binnen het verhuisbedrijf bij wie u terecht kunt met al uw vragen, klachten, opmerkingen of ideeën.
Een andere service die zij vaak kunnen aanbieden is de demontage en montage van de stellages. Tenslotte zal u van een goede bibliotheek verhuizer meestal een draaiboek ontvangen waarin de gehele bibliotheek verhuizing tot in detail is uitgewerkt. Zo bent u dus altijd volledig op de hoogte gedurende het gehele verhuisproces. Dit geeft u voldoende ruimte om tijdig de juiste informatie te kunnen communiceren naar uw klanten, personeel en leidinggevenden.
Hoe vindt u de beste verhuisspecialist voor uw bibliotheekverhuizing?
Er zijn verschillende bedrijven op de markt die u een uitstekende service kunnen leveren als het gaat om het verhuizen van uw bibliotheek. Zoveel zelfs dat het nog best lastig kan zijn om een keuze te maken voor het verhuisbedrijf dat het beste aansluit bij uw wensen. Wij hebben hieronder een speciaal stappenplan voor u opgesteld om die keuze wat te vergemakkelijken.
Informatie verzamelen: Hier begint uw zoektocht mee. Verzamel zoveel mogelijk informatie over de verhuisbedrijven die de verhuisklus wellicht voor u zouden kunnen uitvoeren. Zoek uit welke bedrijven bij u in de regio actief zijn en beoordeel deze. Deze informatie vindt u het makkelijkst terug op de websites. Selecteer uit dit aanbod vervolgens maximaal 6 potentiële kandidaten.
Offertes verzamelen: Als u een aantal mogelijk geschikte verhuisbedrijven gevonden heeft, is de volgende stap het aanvragen van offertes. Ieder verhuisbedrijf zal eerst bij u langs willen komen voor een kennismakingsgesprek en een inventarisatie van de mogelijkheden voor uw bibliotheekverhuizing. Aan de hand van deze afspraak wordt voor u een offerte opgemaakt en aan u gegeven.
Offertes verzamelen: Breng eerst voor uzelf duidelijk in kaart waaraan het verhuisbedrijf minimaal voor u moet voldoen. Mogelijke criteria hierbij kunnen zijn kwaliteit, betrouwbaarheid, klantvriendelijkheid, veiligheid, prijs en een eventuele aanwezigheid van keurmerken of certificeringen. Voor dit laatste kunt u bijvoorbeeld letten op een registratie als Erkende Verhuizer of een vermelding van het DEKRA-KEMA keurmerk. Controleer de offertes nauwkeurig op compleetheid om na afloop van de verhuizing niet voor onaangename, financiële verrassingen te staan.
Kies de beste verhuizer: Uiteindelijk is het verhuisbedrijf dat aan al uw wensen kan voldoen en daar de scherpste prijs voor rekent de beste kandidaat voor uw bibliotheekverhuizing. Mits u een niet al te strak budget heeft, is de prijs dus niet per se doorslaggevend bij het maken van de beste keuze.
Plan uw verhuizing in: Als u het beste verhuisbedrijf voor uw klus uitgekozen heeft, accepteert u deze offerte en kan de verhuizing ingepland worden. Door dit stappenplan te volgen weet u zeker dat u alle mogelijke opties overwogen heeft om uiteindelijk de beste keuze te kunnen maken.
Offertes vergelijken
Heeft u binnenkort een bibliotheekverhuizing op de rol staan? Start uw voorbereidingen dan hier en vraag via onze website offertes aan. U ontvangt dan tot wel 6 voor u op maat gemaakte offertes van verhuisspecialisten bij u in de omgeving. Door deze offertes goed met elkaar te vergelijken bent al een grote stap verder in uw zoektocht naar de beste kandidaat voor uw bibliotheekverhuizing.